Kamis, 28 April 2011

KUMPULAN CERITA YONG DOLAH .,,,DI CERITAKAN KEMBALI OLEH YULI PANDI PUTRA MELAYU DARI SUNGAI PAKNING KAB. BENGKALIS

      FOTO PENULIS DAN KELUARGA                                    
                                                               CERITA 4
       YONG DOLAH MAKAN DI RESTORAN      MEWAH DI INGGRIS
Yong melancong ke Inggris... Yong caghi umah makan paleng beso.. Paleng mahal... Nak makan sedap.. Masok restoran yong langsong disambot pelayan dan dikasi buku menu... Tapi yong bingong nak mileh menu.. Semuo pakai bahaso Inggres... Tapi yong tak ilang akal... Tenampak ado satu menu yg namonyo panjang sampai 3 bares... Mak... Panjangnyo... Salah hemat ni paleng sedap ni... Langsong yong tunjok kat pelayan namo menu tu tadi... Tak sampai 3 menit.. Pelayan datang bawak makanan 1 dulang beso.. Tapi yong betol2 kecewa... Ruponyo makanan yg namonyo pjg 3 bares tadi adolah "ACO"... Ruponyo aco tu kalau diterjemah ke bhs inggres jadi panjang, sebab didalamnyo ado kacang panjang, timon, wortel, nenas, dll....
Tapi daripado mubazer... Yong tepakso makan aco tu... Sayang duet... Baghu separoh yong makan, tenampak oghang sebelah mejo yong tengah makan ayam bako... Mak sedapnyo... Dio panggel pelayan sambel tunjok mejo dio, dan dio cakap: "MORE..."
Haaaa... Kalau macam tu... Berarti ayam bako tu bahaso inggresnyo... "MORE".. Yong nak tiru lah....
Yong langsong tiru caro bule tadi, yong panggel pelayan, dan tunjok mejo yong, yong cakap: "MORE..."
Baru 3 menet... Pelayan pon datang... Tapi dio tak bawak ayam bako... Dio bawak ACO jugo lagi... Langsong yong mengamok.....
Yong: "eiii pelayan... Aku kan mintak ayam bako... Ngapo engkau kasi ACO celako ni jugo lagi...."
Pelayan: "what? Are you crazy??"
Yong: "eiii... Engkau pekak ye... Tak ado RAMZY kat sini do..."
Tapi tulah... Yong ni tak mau mubazer... Tepakso aco 1 dulang tu yong makan lagi.... Baghu makan setengah.... Teghaso peghot yong bebunyi.... Creeeett.... Croooot... Preeeet.... Alamak tekencet lah agaknyo ni.....
Bersambung........
Kalau nak tau lanjutan ceghito ni... Baco ceghito berikut nyo... Judolnyo: "yong dapat penghargaan Guiness book of record"... Ditunggu ye...




                                                                   CERITA 5
Yong Dolah melancong ke Inggris (BAGIAN II)... Yong dapat penghargaan GUINESS BOOK OF RECORD
Setelah makan aco 2 dulang kat restoran Inggres... Yong mulai saket peghot... Tekencetlah agaknyo... Yong langsong laghi caghi WC... Masok dlm WC yong tekejot... Bukan maen cantek WC nyo... Lantai keramik bekilat.. Dindeng bekilat... Plafon gypsum... Kalat kat kampong awak bisa buat pelamen nikah ni.... Tak sampai hati yong nak beghak kat situ... Sayang ghasonyo... Jadi yong tak habes akal, yong pakai kaos kaki... Jadi yong nak beghak dlm kaos kaki, dah tu kang yong lempo kat luo.... Baghu kejap yong bukak kaos kaki.. Langsong lah kencet yong keluo.. Bukan maen caei.... Dah siap beghak... Kaos kaki pon penoh... Tapi yong bingong nak buang ke mano... Baghu yong tenampak tingkap beso kat dlm WC tu... Jadi, bio taik yong jaoh telempo, yong puto2 kaos kaki tu sekuat tenago.. Tapi yong lupo... Ruponyo kaos kaki yong tu koyak, belubang... Jadi isi taik dlm kaos tu beseghak, besepai, mulai dari lantai, dindeng sampai plapon WC tu dah penoh dengan kencet yong... WC cantek tadi dah tak bebentok dah.... Alamakkkk... Matilah aku keno tangkap polisi ni kang... Yong lansong laghi lintang pukang... Tapi ado oghang yg mengejo yong dr belakang, langsong yong ditangkapnyo....
Yong: "ampon pak... Jangan masokkan aku dlm penjara... Aku tak sengajo tadi tu..."
Petugas: "tenang pak, anda tidak akan masuk penjara, malah anda akan kami beri hadiah..."
Yong: "haaaa? Apo pasal..."
Petugas: "anda telah memecahkan rekor dunia baru..."
Yong: "rekor apo?"
Petugas: "selama ini belum pernah ada orang yg sanggup berak mulai dari lantai sampai ke dinding sampai ke plafon... andalah orang pertama di dunia yg sanggup melakukan itu... Jadi anda tercatat dalam GUINESS BOOK OF RECORD.... Selamat pak..... Dan anda berhak atas uang 1 Milyar..."
Besok pagi yong langsong balek Ke Bengkales... Disambot Bupati... Yong diarak kelileng kampong sambel membawak piala kebanggaan yong... Namonyo "PIALA TEKENCET"
HA HA HA HA HA....



                                                   CERITA 6
CERITA YONG DOLAH ORHANG CINO MASUK OPEN
Yong ke Singapore lewat Batam... Tak tanggong2 gedong kat singapore tinggi2.... Cam mano nak naik atas ye...
Dah tu yong tenampak kotak segi empat (kotak ini sebetolnyo LIFT tapi yong tak tau)...
Yong heran nengok kotak tadi... Ado pintu masok pulak... Dah tu kat sampeng pintu ado tulisan OPEN...
Yong: "Lailahaillallah... Gilo kejonyo... Besonyo open... Biasonyo bini yong buat kue mentega open nyo kecik ajo...yang ni beso betol opennyo...
Tak lamo sudah tu ado oghang cino singapore masuk kat pintu open tu.. Langsong yong tarek tanggannyo...
Yong: "eii.. Engkau dah gilo... Ngapo engaku masok dalam open ni... Panas kat dalam tu... Tapi oghang cino tu tak dihiraunyo cakap yong tu... Dio tetap ajo masok ke dalam open tu... Dah tu langsong pintu open tu tetutop...
Yong gisau betol jadinyo memikeikan naseb oghang cino tadi...
Tapi tak lamo pintu open tadi tebukak...
(Yang keluo oghang india keleng/tamel)
Yong: "ha... Kan... Tadi aku cakap lagi... Jangan masok open tu.. Engkau nak masok jugo... Gasokan engkau.. HANGOOSSSS...."
Ha ha ha ha.....



                                                                               CERITA 7

                                    TEMAMBAL NANGKO YONG DOLAH KENO CURI

Yong dolah bangkit tidou pagi, masih pakai kain sarong kotak“ kecil duduk dekat pelanto dapou, dekat sepadan umah dio ado sebatang batang nangko, sambil duduk , kepalo dio mengeleng - ngeleng nengok ke batang nangko tu, sambil besungut keci...k, “ apolah oghang ni sampai betol ati oghang ni biolah beso sikit, uponya tengah dio besungut lewatlah wat hasan tetangga dio, ngapo yong pagi2 dan besungut, apo yg tak keno ?, kato wak hasan, bukan apo dak san, budak2 ni macam tak ado baghang lain yg nak di ambeik, apo namo yong,? “ temabal nangko ini haaaa dicuri di budak ni, kato yong, apo kato wak hasan, masya Allah yong , temabal nangka itupun yung ghisaukan, banyak lagi yong, umah aku tengah banyak bebeno temabal, besok kalau dah besa bio aku anto, kato yong dolah , engkau tak tau do san memang temabal san tapi tak samo dgn temabal nangko miko do, kato asan apolak tak samo.yo nangko jugo, kato yong temabal nangko aku ni san lain , beso tu tidak do tapi panjang ini ado agaknyo ( sambil yong mengacukan beso temabal nangko dgn tangan , dekat se eto panjang temabal ) , macam mano kalau dah jadi nangko tetntu beso drum , menung wak hasan, patutlah dio kuat kesalnyo,



                                                                                    CERITA 8
Yong Dolah pegi ke Amerika.... Gilo kejonyo...

Karno kebon durian yong panen melempah... Dan ekspor lempok banyak untong.. Jadi yong berangkat ke amerika naik pesawat garuda....
Sampai kat Los Angeles yong nampak mobil cantek bekilat, yong tanyo samo oghang betino lewat:
Yong: "oi.. Kak... Mobil siapo yg cantek bekilat tu???"
Bule: "I don't know...."
Yong: "kayo aidonow tu ye... Pasti mahal mobilnyo tu..."
Dah tu yong bejalan lagi... Tenampak restoran beso.. Mewah... Yong tanyo lagi samo bule yg lewat....
Yong: "oi bang.... Restoran siapo yg beso tu???"
Bule: "I don't know"
Yong: "gilo kejonyo... Kayo betol aidonow ni ye...."
Lalu yong bejalan lagi, tibo2 yong tenampak rumah mewah tebako... Hangos.. Yong berlari nanyo samo bule kat depan umah tu....
Yong: "eh.. Pak cik... Umah siapo yg tebako tu....??"
Bule: "I don't know..."
Yong: " ha.... Mampos kededak engkau aidonow.... Banyak beno harto engkau... Pasti tak bayo zakat"...
ha ha ha ha




                                                                              CERITA 9
cerito yong dolah : Yong Belanjo di dalam Laot... Baco ye... Siapo tak baco... Kurang rejeki.. He he he he

Hari tu anak yong yg bernamo ATAN merajok tak mau sekolah....
Yong: "ngapo ngentam engkau tak mau msk sekolah?"
Atan: "aku malu... Kato oghang kampong ayah ni pembengak.. Pembohong beso..."
Yong: "mano pulak abah pernah bebengak?"
Atan: "semalam kat kedai kopi kato abah kat dalam laot ado paso... Mano pulak ado?"
Yong baru ingat kalau semalam memang yong dah bebengak kat kedai kopi... Tapi yong tak mau kalah... Yong pon cari akal.... yong ke dapou cari makanan... Tapi yg ado cumo sebiji pisang... Langsong yong simpan dalam kolor yong... He he he
Yong: "kalau engkau nak bukti, yok kito ke laot... Abah ajak engkau belanjo..."
Yong dan anaknyo langsong naik sampan dan mendayong ke tengah laot...
Atan: "ha.... Mano paso yg abah cakap? Tak ado pon???"
Yong: "tunggu kat sini, ayah nak terjon dlm laot"
dalam sekejap yong menyelam dan naik lagi ke atas sampan...
Atan: "ha... Mano barang yg abah dah belanjo? Tak ado pon?"
Yong pon langsong mengeluarkan pisang dr dlm kolor yong...
Yong: "atan... Ini kan hari sabtu, jadi paso cumo bukak setengah hari ajo... Untong ado 1 kedai yg masih bukak, itupon cumo tinggal 1 bijik pisang ni yg tinggal lagi..."
Atan: "kalau macam tu atan nak cubo jugolah belanjo kat dlm laot..."
Belom sempat yong melarang anaknyo terjon ruponyo anaknyo tak sabo nak nengok paso.... Sampai dlm laot atan baru tau kalau abahnyo memang pembohong... Jadi dio pon nakbalas berbohong jugo samo abahnyo... Tapi waktu nak naik ke atas sampan, kepalo atan terantok dinding sampan sampai tebenjol... akhirnyo atan selamat naik ke sampan....
Yong: "eh Atan... Dah nampak dah? Memang ado paso kat dalam laot tu kan?? Tapi ngapo kepalo engkau benjol?"
Atan: "itulah bah... Memang ado paso kat dalam laot tu... Tapi masalahnyo tadi abah beli pisang yg sebijik tadi tak bayo ye? Abah mencuri ye? Hajap aku keno pukol dan keno pelupoh dek orang yg punyo kedai tu.. Sampai tebenjol kepalo atan ni ha..... Memang melampau abah ni...."
Yong baru tersado.. Ruponyo bakat bebengak nyo dah turon ke anak nyo...
Ha ha ha ha ha ha...........



                                                                      CERITA 10
CERITO MALAM PERTAMO YONG DOLAH....
Malam itu adolah malam pertamo yong, hari hujan pulak, tapi tanpa yong sado, di luar kamar ado seekor harimau yg bertedoh dekat tingkap (jendela). Dengan sedikit rayuan yong mencubo mendekati bini yong yg cantek molek. Tapi bini yong menolak sambel becakap: "jgn dulu bang, tutoplah tingkap tu dulu"
Yong: "ngapo? Miko takot samo gimau? Kan kat kampong kito selalu masok gimau suko makan kambeng oghang sini..."
Bini yong: "taklah bang, bukan takot gimau, kalau ujan macam ni nanti tempias masok dr tingkap".
Ruponyo gimau mendengo pecakapan yong dg bini yong, dalam hati gimau pon bergumam: "ya ampiun... Bini yong tak takot samo aku? Dio lebeh takot samo tempias? Berarti aku haros hati2, di kampong ni ado binatang yg lebeh beso dr aku, namonyo TEMPIAS... Gawa ni".
Tak lamo hujan pon brenti, gimau mulai lao. Gimau pon mulai masok kandang kambeng kat blkg umah yong dolah.
Tapi ruponyo di dlm kandang dah ado 2 org pencuri nak mencuri kambeng yong, namonyo MAMAT & RAMLI.
Mamat: "eh, Ramli, kito tak bawak senter.. Macam mano nak mileh kambeng ni?"
Ramli: "tak usah peneng, cari yg paleng gemok".
Mamat pon mulai memileh dlm gelap, lansong dipeloknyo yg paleng gemo..
Mamat: "ramli, aku dah pegang kepalonyo.. Beso betol ni.."
Ramli: "yolah, aku pegang pontotnyo, kito pikol beduo"
Ruponyo yg dipikol mamat dan ramli adolah gimau yg lebeh dulu masok kat kandang, tapi gimau tak bebunyi, kato gimau dalam hati: "Alamak... Salah hemat inilah TEMPIAS yg dicakap bini yong tadi... Berani betol dio memelok aku.. Matilah aku hari ni..."
Akhernyo tanpo basa basi mamat dan ramli langsong memikol gimau tu dlm gelap, tapi di tengah jalan petir menyambo, sehinggo cahayo kilat petir membuat malam yg gelap menjadi terang....
Ramli: "mamaaat.... Yg kito pikol ni bukan kambeng.. Tapi gimauuu..."
Mamat: "alamak, gilo kejonyo, jadi macam mano ni?"
Ramli: "kito lempo ajo samo2 kat paghet".
Mamat: "yolah... Satu... Duo.. Tigo... Lempooooooo..."
Dengan sekuat tenago ramli dan mamat melempo gimau sampai dio campak tedengek.... Apo kato gimau: "alamak.. Kuat betollah TEMPIAS ni.. Sampai tedengek pinggang aku dilemponyo...
Saat gimau tengah mengerang kesakitan... Tibo2 lewat seekor kancel...
Kancil: "oi... Gimau... Apo pasal engkau tedengek tu?"
Gimau; "engkau tak tau? Aku keno lempo samo TEMPIAS tadi, engkau kenal samo dio?"
Kancil: "engkau tak kenal? TEMPIAS tu PAK CIK aku tu....
Ha ha ha ha ha ha ha ha
Siapo tak gelak pendek umur.... ..



                                                                CERITA 11
CERITO YONG DOLAH JUMPO HARIMAU KAT HUTAN
Hari tu yong keno suroh bini yong cari kayu api kat hutan, bukan maen jaoh tempatnyo, leteh kaki bejalan, tebang sano tebang sini, tak sado hari dah petang... Yong pon tesando kat pokok getah, bekal habes, perot pon lapo, sambel tesando tekeluo ucapan dr mulot yong: "kalau dah lapo macam ni.. Harimau pon habes aku makan"....
Tibo2 dari celah2 semak terdengo bunyi macam ni: "HAAAUUUUMMMMM"...
Yong pon terkejot: " ai.... Dengo pulak dio ruponyo??? MASOK HATI BENO TU...."
Yong pon lintang pukang lari balek kat rumah. Sampai rumah bini yong tanyo: "mano kayu apinyo bang?"
Jawab yong: "alamak tetinggal kat utan"
Langsong bini yong mengamok: "memang laki tak dapat diharap... Malam ni tak usah makan, tak boleh tidou beduo, tidou sano kat luo samo nyamooooook".
Naaeb... Naseb... Naseb.... Coooobaan...









                                                                    CERITA 12

CERITA MAKCIK YONG DOLAH PERGI JAKARTA
oleh Yuli Pandi pada 24 April 2011 jam 9:33
Yong punyo 3 orang makcik, namonyo: ucu minah, udo leha, alang yam. Mereko selalu kompak, kemano pergi ber3, belanjo betigo, arisan betigo, wired yasen pon betigo. Suatu hari mereko berundeng nak melancong ke Jakarta,, tapi masalahnyo mereko cumo tau bahaso melayu totok ajo, tak pandai bahasa Indonesia, tapi mereko tetap nekat. Pendek cerito, samapilah ketigo nenek2 ni di Jakarta.
Ucu minah: "eii, yam, leha.... Cam mano caghonyo kito nak becakap samo oghang Jakarta ni... Kito kan cumo pandai cakap melayu...
Udo leha: "senang ajo... Kito dengo ajo oghang Jakarta ni becakap, dah tu kito hapal.."
Alang yam; "yolah... Moh lah kito melayau... Siapo tau ado jantan endak samo kito... Eh eh eh... Jadi miang pulak...."
Baghu sekejap mereko bejalan, tenampak 3 oghang budak kecik sedang bepegang tangan sambel berteriak: "kami bertiga..."
Ucu minah: " ha... Cubo kito hapal yg dicakap budak tu....KAMI BERTIGA... Jangan lupo ye....
Dah tu mereko bejalan lagi.. Tenampak duo laki bini tengah beghamok, dah dilerai samo tetanggonyo tapi dio tak mau berhenti, kato dio: "suka hati kami"....
Udo leha: "ha...cubo kito hapal kato yg keduo ni.... SUKA HATI KAMI...
Dah tu mereko bejalan lagi, tampak seoghang pengemis yg dikasi duet samo oghang lewat, kato pengemis tu: "terima kasih"
Ucu minah: "ha... Dah dapat kato yg ketigo... Yaitu TERIMA KASIH...."
Alang yam: kalau gitu kito dah banyak pandai cakap Jakarta ni dah, yaitu:
1. KAMI BERTIGA
2. SUKA HATI KAMI
3. TERIMA KASIH
Udo leha: "kalau gitu, haros kito hapal, kalau ado oghang Jakarta ngajak kito bebual, kito dah bisa jawab.
Dah tu... Ketigo nenek ni bejalan lagi...
Tibo2 ado perampok mencuri kalung seorang ibu2 dan menusuk korban sampai tewas... Ketigo mak cik yong ni langsong cubo membantu korban yg tewas tadi, tapi tibo2 datang seoghang polisi bawak pistol....
Polisi: "siapa yg membunuh wanita ini?"
Ucu minah: "kami bertiga..."
Polisi: "kenapa kalian bunuh?"
Udo leha: "suka hati kami...."
Polisi: "kalau begitu, nenek bertiga harus bertanggung jawab, ikut saya ke kantor polisi..."
Alang yam: "terima kasih...."
Besoknyo yong dapat telpon dari KAPOLRI.... Kami becakap lewat telpon...
Kapolri: "yong... Ketiga tante kamu jadi pembunuh di Jakarta"
Yong: "tak mungken... Mak cik aku tu tak pandai cakap jakarta... Mungken dio salah jawab tu... Cubo tanyo pertanyaan laen... Pasti dio jawab itu2 jugo...
Akhernyo polisi melakukan interogasi ulang...
Polisi: "nenek2 ni asal dari mana?"
Ucu minah: "kami bertiga..."
Ucu minah menjawab sambil nanges...
Polisi: "nenek punya keluarga di Jakarta?"
Udo leha: "suka hati kami"
Udo leha pon mengaong menanges...
Polisi: "kalau nenek tak mau kerja sama, nenek akan dipenjara..."
Alang yam: "terima kasih.."
Karna tak terbukti... Akhernyo ketigo makcik yong dilepas... Tak jadi bejalan.. Langsong balek ke bengkales... Sampai kat pelabuhan,,,,, mengugu mereko nanges dipelukan yong....
Ucu minah: "o.... Dolah.... Tak kan kujejak kaki aku ke Jakarta tu do.... Hajap kami masok penjara...."
Udo leha: "iyo dolah... Padahal kami betigo ni jando... rencana nak caghi laki baghu kat Jakarta tu... Tapi dah kan naseb... Keno tangkap polisi pulak..."
Alang yam: "dah lah tu... Tak usah nyesal... Kito kembali ke hidop semulo... Aku nak siap2 jual mi sagu pakai kuah pecal ni....."
Ha ha ha ha....























                                                                   CERITA 13

     cerito yong dolah: kepalo kuro2. Cerito buat  17th ke atas..
oleh Yuli Pandi pada 24 April 2011 jam 11:20
Pado maso tu, yong kesulitan duet, jadi bini yong yg matre dah tak sayang samo yong, jatah malam pon yong tak dikasi lagi, tiap malam yong dapat pontot ajo, sedeh betol hati ni.
Yong: "minah... Ngapo dikau macam ni buat abang?"
Minah: "malas nak layan abang, kere, tak ado duet"
Yong: "kalau gitu tak adolah guno pipet abang ni.. Tiap malam tak bisa pakai..."
Minah: "terserah abang lah, apo nak abang buat dengan pipet abang tu..."
Yong: "kalau macam tu... Abang potong ajolah pipet tak guno ni"
Minah: "potong ajolah.."
Yong dah emosi.. Yong langsong ke dapou cari pisau, sampai kat dapou tenampak seekor kuro2 masok dapou, yong langsong dapat akal, kan bentok kepalo kuro2 tu mirip samo pipet, jadi yong potong ajo kepalo kuro2 tu, langsong yong kasi pado bini yong.
(selamo yong melakukan hubungan intim samo bini yong, lampu selalu dimatikan, jadi bini yong tak pernah nengok bentok pipet yong)
Yong: "ei.. Minah, ni ha pipet aku dah aku potong... Bio puas hati engkau"
Minah: " astaghfirullahalazim... Aku tadi bergurau ajo, ngapo abang potong pulak?"
Yong: "dah lah.. Dah terlanjor..."
Minah pon menyesal... Tujoh hari tujoh malam dio menanges mintak maaf samo yong...
Seminggu berlalu.. Malam tu hujan pulak... Malam tu minah pulak yang tak tahan nak bercinto samo yong...
Minah: "bang... Aku tengah tak menstruasi ni... Kito bercinto yok.."
Yong: " iyo betol? Aku pon dah tak tahan ni...."
Minah: "tapi... Tunggu dulu bang... Kan pipet abang dah dipotong, macam mano nak bercinto??"
Yong: "tak usah risau, dah tumboh baru dah..."
Akhernyo jadi jugo yong bercinto samo minah malam tu. Sakeng buru2, yong lupo matikan lampu, jadi minah dapat melihat bentok pipet yong. Lalu yong bertanyo samo minah...
Yong: " eii.. Minah sayang, apo bedo rasonyo pipet abang yang lamo dengan pipet yang baru tumboh ni??"
Minah: "rasonyo samo ajo bang.... Tapi pipet yang baru ni ngapo tak ado mato ye???????????
Ha ha ha ha ha ha ha.......
Ruponyo minah masih percayo kalau kepalo kuro2 tu adolah pipet yong yang lamo....
Ha... Gasokan kau minah... Jangan banyak melawan laki... Habes kau keno tipu.....
Sile beri komen....






                                                                          CERITA 14

cerito yong dolah: berebot bubou kacang
oleh Yuli Pandi pada 25 April 2011 jam 9:01
Hari tu bini yong masak bubou kacang, campou durian pulak tu... Bukan maen wangi baunyo... Tapi bini yong ni lokek, masak siket betol... Jadi tinggal sepireng ajo bersiso kat mejo makan tu... hari waktu tu dah jam 5.45 petang, kejap lagi waktu magreb masok... Padahal yong belom sembahyang ashar lagi.... Cam mano ni??? Mano nak didahulukan... Makan bubou dulu... Atau sembahyang ashar dulu? Kalau yong makan dulu, kang lewat pulak waktu ashar... Tapi kalau yong sembahyang dulu, kang balek pulak si ATAN anak yong yang congok tu... Jadi, pikei punyo pikei... Cam ni ajolah... Yong tetap sembahyang, tapi bubou kacang ni yong bawak ke kamar, yong letak kat sampeng sajadah... Jadi kalau ATAN balek... Amanlah bubou ni...
Jadi mulailah yong sholat... Baru masok rakaat pertamo, tibo2 terdengo ado oghang mengetok pintu depan, ruponyo atan dah balek maen...
Atan: "assalamualaikoooooom..., makkkk, atan dah balek....."
Yong tetap ajo lanjot sholat...tapi yong berkato dalam hati... Alamak... Atan dah balek.. Sepailah bubou aku ni kang....
Tapi yong teruskan ajo sholat, masuklah ke raka'at keduo... Allahuakbar....
Tibo2 atan masok pulak ke kamar...
Atan: "mak... Sedapnyo bau... Ha.. Ado bubou kacang.... Maakkk... Bubou kacang siapo ni mak?"
Bini yong: "entahlah... Setau mak, oghang umah ni dah makan semuo dah.."
Langsong menggelegak hati yong... Yong besungot dalam hati... Memang bini celako... Awak belom makan, dicakapnyo sudah makan... Tumpoulah bubou aku ni kang....
Atan: "kalau bubou ni tak ado yang punyo... Aku makan ye makkk..."
Bini yong: "makanlahhh.."
Yong tambah emosi, tapi yong tetap sholat, tak konsen lagi do... Tepahhapo yg yong baco... Yg bepikei... Macam mano caghonyo nak ngasi tau atan bahwo bubou tu yong yang punyo... Akhernyo yong punyo akal... Lebeh baek yong purak2 batok... Mudah2an atan ngerti..... Sambel sembahyang yong jelengkan mato ke sampeng sajadah... Tangan atan mulai bergerak menarek pireng bubou tadi... Sambel sembahyang yong terpakso purak2 batok..
Yong: "uhuukk... Uhukk... Ehemmm..."
Ruponyo atan paham.... Nak tau apo kato atan???? Ni kato dio...
Atan: "haaa??? Punyo bapak ruponyo bubou ni pak????"
Yong pon tak tahan... Emosi ado.. Nak gelak pon ado.... Akhernyo di rakaa't ke tigo... Yong berhenti sembahyang....
Yong: "ataaan... Memang degel betol engkau ni ye... Bapak sembahyang pon dikau kacau... Dah lah... Kito bagi 2 ajo bubou ni..."
Akhernyo kami duo beghanak menyantap bubou tadi... Tapi tibo2 terdengo azan magreb....
yong: "astaghfirullah... Gara2 bubou celako ni.. Telewat sembahyang asho aku"
Yong pon menyesal... Sejak tu bini yong kalau masak bubou tak pernah masak siket... Sekali masak dio buat sebaskom beso... Satu kampong dapat makan... He he he....



                                                                         CERITA 15

cerito: susu bini yong dolah melepoh: utk 17th ke atas
oleh Yuli Pandi pada 26 April 2011 jam 9:52
Dulu, sebelom menikah, Minah bini yong primadona kat sejangat, Sungai pakneng... Body dio bukan maen montok... Apo lagi nyok dio... Kalah Julia Perez... Beha ukuran 36B ajo tak muat...
Jadi... Setelah menikah... Tiap tahon kami dapat anak.. Suson paku... Tiap tahon tekiak budak laher... Jadi jarak laher tiap anak terlalu dekat... Akhernyo meski si Atan baru berumur 1,5 tahon... Dah ado pulak adeknyo... Jadi sekali menyusu duo oghang... Bayangkan betapo peneng bini yong menguros anak banyak... Dah tu kat umah tak ado pembantu... Selaen mengasoh anak terpakso di sambel dengan memasak. Tapi yong salot samo minah, semuo bisa dilakukannyo sambel bersamaan....
Suatu hari... Minah masak kat dapou... Dio menggoreng ikan debok sambel dudok pakai kudo2.... Sambel menggoreng dio menggendong BADROL adek si ATAN yg masih bayi..... Tengah menggoreng badrol menanges, supayo diam, langsong minah menyusukan badrol sambel menggoreng.... Tibo2 datang si ATAN yg baru pandai becakap:
Atan: "mak.... Nak mimik jugo"
Minah peneng jadinyo... Mano nak diuros dulu ni... Kalau gorengan ditinggal, kang angos pulak ikan debok ni... Nak dilepas badrol menyusu, kang menanges pulak... Akhernyo minah punyo akal... Karno nyok minah ni ukurannyo jumbo dan panjang, dio nak susukan keduo anaknyo kiri dan kanan... BADROL di susukan pakai nyok sebelah kanan sambel menggoreng...
Dah tu ATAN nak disusukan pakai nyok sebelah kiri... Tapi kalau duo2 nyusu dari depan tak muat pulak... Terpaksolah nyok minah yang panjang ni di lemponyo ke belakang, jadi atan bisa menyusu dari belakang...
Minah: "ha Atan... Engkau nyusu dari belakang ajo... Bio mak lempo ke punggong mak.."
Atan: "yolah mak"
Baru menyusu 10 menit... Atan pon kenyang...
Atan: "mak... Dah kenyang dah..."
Minah: "dah kenyang, lempolah balek nyok mak ni ke depan..."
Sakeng senangnyo hati atan perot dio kenyang... Dilemponyo nyok maknyo sekuat tenago... Padahal didepan maknyo ado kuali panas... Ruponyo... Sakeng panjangyo nyok minah tadi... Tecepoh lah nyok minah dalam kuali panas tu.... Minah pon menjeret.....
Minah: "adoooooooi.... Saketnyo.... Sampai hati dikau atan... Melepoh nyok mak keno minyak panas ni..."
Minah langsong dilarikan ke rumah saket AWAL BROS.... Bukan maen mahal berubat kat situ... Betol2 di BEROSnyo duet kito... Tumpou duet yong hasel dari burung walet... Tapi tak apo... Asam payo maseh banyak... Mudah2an tambah banyak pulak aei liou walet negok asam payo yong....
Ha ha ha ha ha






                                                                               CERITA 16

YONG DOLAH BUAT RUMAH WALET KAT LAMAN RUMAH
oleh Yuli Pandi pada 26 April 2011 jam 8:53
Hari tu minah bini yong mengamok lagi....
Minah: "oiiii bang... Apo kesah ni??? Beras habes... Minyak makan habes... Gulo habes... Nak makan apo kito hari ni???"
Yong: "sabolah minah... Aku tengah bepikei macam mano nak caghi duet ni..."
Minah: "cubo tengok oghang cino kelileng umah kito ni ha... Semuo punyo rumah walet... Ongkang2 kaki ajo... Banyak dapat duet.."
Baru yong teringat... Di sekelileng rumah yong memang penoh dengan rumah walet, ado punyo tongsan, punyo awa, punyo boseng... Semuo orang cino yg punyo....
Yong: "mano ado modal nak buat umah walet.... Ruko betingkat, beton pulak, sedangkan umah kito ajo pondok, pakai atap daon pulak..."
Minah: "katonyo abang hebat... Cerdik... Mano buktinyo??"
Yong tertantang dengan ucapan bini yong tadi.... Sambel bepikei tenampak sebijik asam payo kat mejo makan... Asam payo tu kan walaupon masam... Kalau makan pakai gulo bukan maen sedap... Jadi meleleh aei liou yong nampak asam payo tu.... Sampai basah baju yong keno aei liou....
Sambel ngelap mulot yong yang bejejeh aei liou ni... Baru yong teringat... Burong walet tu kan yang mahal aei liou dio.... Akhernyo yong dapat akal... Yong bisa dapatkan aei liou walet yang banyak tanpa buat rumah walet. Yong langsong ke dapou caghi parang.... Dah tu tak lengah yong pergi ke hutan cari asam payo.... Baghu kejap dah segoni yong dapat... Langsong yong balek... Yong seghakkan asam payo tadi kat laman rumah.... Baghu kejap yong seghak kat laman rumah... Tibo2 burong walet kat rumah tongsan menyerbu datang ke laman rumah yong, tak lamo sudah itu... Burong walet dari rumah awa dan boseng pon ikot bergabong... Nengok asam payo beseghak kat laman rumah yong... Meleleh aei liou semuo burong walet tu... Menengok kejadian tu... Tak lengah yong ambek baskom mengumpolkan aei liou burong walet... Bukan maen banyak yong dapat....
Sejak tu... Tongsan, awa dan boseng bangkrot... Sebab rumah walet dio kosong tak ado isi....
Yong berubah jadi kayo rayo.....
Minah pon tambah sayang samo yong....
Ha ha ha ha








                                                                             CERITA 17

                     BAJU CINTA MINAH
oleh Yuli Pandi pada 27 April 2011 jam 10:48
Yong dan minah saling mencintai.... Apolagi waktu baru2 nikah... Minah selalu membahagiakan yong... Kalau tidou minah selalu tak pakai baju... Jadi yong heran... Yong tanyo samo dio...
Yong: "minah sayang.... Ngapo miko tak pakai baju?"
Minah: "abang sayang.... Kalau minah bogel macam ni... Namonyo baju cinta"
Sebetolnyo yong suko minah tak pakai baju... Sebab dah halal... Jadi bisa nengok kulet minah yang puteh mulus...
Waktupun berlalu... Bulan demi bulan... Tahun demi tahun.. Tapi minah tetap melakukan kebiasaan tak pakai baju... Waktu itu minah dah tuo, umur minah dah 70 tahon... kulit minah tak semulus dulu... Dah mulai berkerot dan berkedot.. Jadi malam tu yong dah ngantok... Yong ajak minah tidou masok kamar.... Sampai kat kamar.. Mulailah minah bukak baju... Tenampaklah kulet tuo minah yang berkedot.... Yong peneng nengoknyo...
Jadi yong nak sinder minah secaro halos....
Yong: "minah sayang.... Ngapo dikau bukak baju...?"
Minah: "abang sayang... Ini kan namonyo BAJU CINTA..."
Yong: " baju cinta... Baju cinta jugo... Tapi GOSOK lah dulu... Bukan maen bekedot tu...."
Ha ha ha ha ha ha....
Ruponyo minah ngerti dengan sindiran yong, sejak malam tu minah tidou dengan pakaian lengkap... Semuo betutop.. Pakai jilbab, pakai kaos kaki... Dah tu yong pulak nyesal... Tak dapat jatah lagi.... Naseb... Naseb....













                                                                        CERITA 18

     YONG DOLAH JADI AHLI NUJUM MENGOBATI PUTRA RAJO
oleh Yuli Pandi pada 27 April 2011 jam 15:48
Alkisah... Pado jaman kejayaan Lancang Kuning... Laksmana Rajo dilaot bertahta di Buket batu... Pado suatu hari kerajaan gempar... Putra raja mengidap penyakit yg sangat aneh... Sudah banyak dukun dan tabib yg berusaha mengobati... Tapi tak sembuh jugo... Miko nak tau saketnyo apo??? Eh... Malu yong nak ceghito.. Agak jorok siket....
Penyaketnyo adolah: setiap kali putra rajo buang air beso (berak), taik nyo selalu terbelah duo... He he he.... Aneh kan??? Biasonyo kalau kito berak... Yg keluo tu setungkah... Panjang.... Pasti utuh... Tapi taik putra rajo selalu terbelah duo... Rapi pulak tu terbelahnyo... Macam dicetak.. Hal Ini menyebabkan putra rajo menjadi cemas dan stress.. Akhirnyo putra rajo jadi kurus kereng... Kesiaaaan...
Laksmana rajo di laot tak sampai hati menengok putranyo macam tu...
Akhernyo dibuatlah sayembara, isinyo:
"barang siapa yg berhasil menyembuhkan penyakit putra raja... Akan diberi hadiah emas sekarong, dan menikah dengan putri raja MINAH PERMATA SARI..... He he he..."
Bukan maen banyak peserta yg ikot sayembara tu... Dari luar negri pon ado...
Pertamo datang tabib dari cino... Dio kasi makan ginseng... Apo hagham sehat... Tecacak taik tu tebelah duo jugo...
Peserta keduo... Dokter ahli penyaket dalam dari Amerika... Samo ajo Haselnyo, tetap ajo taik putra rajo tu terbelah duo....
Akhernyo tibolah giliran yong dolah... Ahli nujom dari sebrang pipa SEJANGAT Sungai Pakneng....
Yong punyo akal... Kalau taik tu terbelah.. Pasti ado bendo yang membelahnyo... Langsong yong beraksi..
Yong: "wahai putra raja... Tolong bukak celana... Lalu tolong menunggeng"
Putra raja: "beta tak mau... Malu"
Yong: "hamba mohon yg mulia... Kalau tak sampai tua taik yang mulia akan terus terbelah dua"
Akhernyo putra raja mau dibujuk, setelah dio bukak celana... Langsong dio menunggeng ke hadapan muko yong.....
Yong yang pintar dan cerdas ini lansung dapat jawaban dari penyakit putra raja ni....
Ruponyo... BULU KAT LUBANG PONTOT DIO TERSANGKOT/TERIKAT.... Jadi....
Setiap kali dio berak... Bulu tadi langsong membelah taik dio menjadi duo....
Yong pon tak lengah ambek gunteng... Yong potong bulu pontot dio... Dah tu dengan bangga yong suroh putra raja berak....
Baru kejap dio keluo dari jamban sambel senyom...
Putra raja: "mokasi ye yong... Taik aku dah aman... Dah tak terbelah lagi do..."
Akhernyo yong dapat hadiah sekarong emas dan dapat nikah samo "minah permata sari" yang cantek molek...
Ha ha ha.... Pesan yong buat para pembaca... Rajen2lah menggunteng dan memangkas bulu pontot... Kalau tak... Taik miko akan selalu terbelah duo...




                                                                           CERITO 19

   YONG DOLAH MENYEBRANG KOLAM BUAYO
oleh Yuli Pandi pada 28 April 2011 jam 10:33
alkisah di kerajaan Siak... Memiliki seorang putri bernama Rogayah... Tapi malang nian nasib rogayah... Sudah berumur 30 tahun tapi belom nikah2... Jadi rajo risau... Akhernyo rajo membuat sayembara.... "Barang siapo yang sanggop menyeberang kolam buayo yang ado di belakang istana dengan selamat, dio akan jadi suami putri, dan separoh harta kerajaan akan dihadiahkan buat sang pemberani"
Besoknyo semuo orang berkumpol kat kolam belakang istana nak menyaksikan siapo yg berani menyeberang kolam yang berisi buayo tu.... Yong pon tak mau ketinggalan... Yong datang dari sungai pakneng naik kudo... Bukan maen gagah yong waktu tu... Macam Zorro... He he he....
Hari dah mulai siang... Orang pon semaken ramai mengelililngi kolam berisi buayo tu... Bukan maen banyak buayo dalam kolam tu... Lebeh kurang 30 ekou... Semuonyo lapo.. Belom dikasi makan limo hari... Mengangoooo ajo mulot buayo tu... Jadi semuo peserta tak ado yang berani menyeberang kolam tu... Takot keno NGAP samo buayo....
Rajo semaken risau.....
Hari pon beranjak magreb.. Semaken gelap.... Tibo2 terdengo bunyi orang melompat dalam kolam.... Burrrrrrrrr.... Tapi karno gelap... Tak jelas entah siapo pria pemberani tu... Pria tu berenang sekuat tenago menyeberang kolam... Dan akhernyo dio selamat sampai kat tepi kolam.....
Penonton bertepok tangan.... Rajo pon berlari bawak senter, nak tau siapo pria pemberani dan selamat menyeberang kolam buayo tu....
Setelah di senter... Ternyato YONG DOLAH lah yang berhasel menyeberang kolam tu.....
Rajo: "selamat yong dolah... Engkau memang pria pemberani... Engkau berhak menikahi putriku... Dan mendapat hadiah separoh harta kerajaan"
Yong dolah: "aku tak mau nikah samo putri..."
Rajo: "kenapo pulak? Jadi yong cuma mau harta kerajaan sajo?"
Yong: "harto pon aku tak mau?"
Rajo: "ha??? Harto tak mau jugo??? Jadi yong maunyo apo?"
Yong: "yong mintak tolong carikan siapo orang yang menolak yong campak kat kolam tadi.... Kalau dapat nak yong lanyak2, yong pijak2 dio... Hamper yong mati dimakan buayo tadi... Untong yong pakai kolor merk crocodile tadi... Kalau tak dah mati yong dimakan buayo..."
Ha ha ha ha ha....
Ruponyo yong masok kolam bukan karno keberanian yong... Tapi ado orang yang menolak dio sampai campak kat kolam....
Buat para pembaca yang tinggal tepi sungai atau kanal... Selalulah memakai kolor crocodile... Supayo buayo menganggap kito kawan dio....
Ha ha ha ha





                                                                                CERITO 20

YONG DOLAH NAEK HAJI GRATIS
oleh Yuli Pandi pada 29 April 2011 jam 7:53
Sebetolnyo yong dah lamo nak naik haji... Tapi duet yang yong kumpol2 tak pernah cukop.. Padahal kemano pegi yong dah selalu pakai baju koko puteh, kopiah puteh, celana puteh, kolor crocodile pon warna puteh... He he he...
Asal kat kedai kopi selalu keno ejek oghang kampong... Katonyo yong cumo menghayal... Tak bakal cukop duet nak naik haji... Yong langsong emosi.. Hari tu yong bertekad nak cari duet banyak2... Yong siapkan sampan...siapkan jareng... Mudah2an banyak dapat ikan hari ni.... Tapi istri yong si Minah Permata Sari melarang pulak...
Minah: "tak usahlah melaot hari ni... Angen kuat betol tu ha..."
Yong: "kito tak boleh takot samo angen... Cumo boleh takot samo Allah..."
Minah: "ditegah tak mau... Lantaklah.."
Akhernyo yong tetap nekad melaot...
Sampai kat tengah laot... Bukan maen kuat angen... Bukan sembarang angen... Puteng beliong... Beputo2...
Yong: "alamak... Matilah aku ni kang... Ado pulak angen NYOK BELIONG... He he he
Sampan yong langsong telungkop... Yong terangkat sampai terbang dibawak angen... Berputo2 tak jelas dibawak kemano... Sakeng kuatnyo angen... Yong akhernyo pengsan.....
Lebeh kughang 2 hari yong pengsan... Pas tersado yong tekejot... Yong tersangot kat suatu bendo aneh.. Kuneng berkemilau... Tingiiii betol... Ruponyo yong tesangkot kat puncak tugu monas... Dah tu yong heran lagi nengok kat bawah... Bukan maen ramai orang bertepok tangan di bawah... Ruponyo hari tu ado perlombaan manjat tugu monas... Jadi penonton dan juri menganggap yong lah orang pertamo sampai kat puncak tugu tu... Peserta laen maseh tehegeh hegeh nak memanjat.... He he he...
Akhernyo yong dinobatkan sebagai pria paleng pemberani sejagad... Yong dapat hadiah 50 juta... Cukoplak buat naik haji...
Pendek cerito... Pergilah yong naik haji samo rombongan dari bengkales... Sampai kat mekah, yong ni kan degel, yong terpisah dari rombongan, tersesat, jadi yong bingong.. Bahaso arab awak tak tau... Tapi yong tak hilang akal, yong ingat samo ajaran guru ngaji yong... Surat Alfatihah.. Bunyinyo... Ihdinassirotul mustaqim, artinyo: tunjukkan aku ke jalan yang benar....
Lansong yong lambai supir taxi, yong langsong cakap: "IHDINASSIROTUL HOTEL.."
Langsong yong dianto sampai hotel.... Dah istirahat... Yong nak belanjo, yong panggel taxi lagi, yong cakap: IHDINASSIROTUL SUPER MARKET"...
Langsong yong di anto ke paso....
Ha ha ha ha.....
Buat para pembaca yg berniat naik haji, kalau tersesat di mekah dan madinah, jangan lupa tirulah ilmu yong ni... Semoga jadi haji yg mabrur....
Eh lupo... Pulang dari haji, yong dapat gelar baru, namo yong: HAJI MONAS..
He he he he

3 komentar:

  1. hahaha
    ingat pulllakla waktu kekecik dulu dapt crt macam ni. ..

    BalasHapus
  2. TEGHIGNAT MASO" BEBUAL KAT KEDAI MARPAUNG BEDUO DULU PULAK DENAGN YONG.....

    BalasHapus